keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Ryanair kokemuksia - Kokemuksia Ryanairin halpalennoilta

Ryanairin halpalennoista on tässä blogissa toki kirjoitettu monessa viestissä mutta varsinaista yhteenvetokirjoitusta asiakaskokemuksesta Ryanairin halpalennoilla ei ole tullut kirjoitettua aiemmin mutta tässä sellainen nyt on.

Ryanairin lentojen selaaminen ja varaamien ei ole enää läheskään niin hankalaa kuin ennen
Vielä jokin aika sitten Ryanair tuntui tekevän lentojen etsimisestä ja varaamisesta omilla verkkosivuillaan hyvin hankalaa ja ilmeisesti osin tarkoituskin oli saada ihmiset ostamaan epähuomiossa ylimääräisiä lisäpalveluita. Nykyiset Ryanairin verkkosivut ja mobiiliapplikaatiot toimivat kuitenkin varsin totutulla tavalla noudattaen verkkokauppojen ja muidenkin lentovaraussivustojen logiikkaa. Nykyään Ryanairin halpalentojen varaaminen on siis kokemukseni mukaan yhtä helppoa kuin minkä tahansa lennon varaaminen.

Erilaisten lisämaksujen lisäksi merkittävin ero nk. perinteisiin lentoyhtiöihin kannattaa huomioida vaihtolennoissa. Ryanair ei myy lentoja kuin erillisille lipuille eli vaihtoyhteyden menettämisen riski jää asiakkaalle ja samoin myös matkatavaroiden siirto vaihtokentällä. Käytännössä en itse juuri koskaan lennä Ryanairilla kuin suoria lentoja em. syistä enkä suosittele muillekaan kuin erittäin pitkillä vaihtoajoilla.

Ryanair koneiden siisteys ja ikä
Ryanair lentää Boeingin 737-sarjan lentokoneilla, joiden keski-ikä on tällä hetkellä vain noin 6,5 vuotta. Edellisimmät Ryanair halpalentoni olen lentänyt Italiasta operoitavilla Ryanairin lentokoneilla, jotka olivat alle vuoden ikäisiä ja erittäin siistejä. Vaikka monia saattaisi arveluttaa halpalentoyhtiön koneiden ikä ja huolto, ovat halpalentoyhtiöiden koneet itse asiassa usein uudempia ja vähintään yhtä hyvin huollettuja kuin perinteisten lentoyhtiöiden. Se missä halpalentoyhtiön liiketoimintalogiikka välillä näkyy matkustajille on pieni roskaisuus ja pintalika. Halpalentoyhtiön kone ei välttämättä ole lentojen välillä maassa kuin alle 30 minuuttia ja siinä välissä ei mittavia siivouksia ehditä koneelle tekemään. Näin on myös Ryanairin koneissa. Useimmiten lentämäni Ryanairin koneet ovat olleet sinänsä ihan uusia ja hyväkuntoisia mutta selvästi pieni siivouskierros ja imurointi lattialle tekisivät matkustamisesta viihtyisämmän kokemuksen.

Ryanair palvelu kokemuksia
Brittiläisessä huumorikulttuurissa on satoja Ryanairin tylystä palvelusta kertovia vitsejä ja jostakinhan vitsit saavat alkunsa. Nykyisellään en pitäisi Ryanairin palvelua tylynä mutta usein hyvin kiireisenä ja stressaantuneena. Tyypillisestihän Ryanairin matkustamohenkilökunta on nuorta tai nuorehkoa porukkaa, jotka joutuvat työskentelemään varsin kovan aikataulupaineen alla. Ylimääräisiä hymyjä ja jutustelua asiakkaiden kanssa on turha odottaa. Lisäksi Ryanairin lennoilla myytävien erilaisten lisätuotteiden markkinointi ja myyntikierrokset vievät usein henkilökunnan aikaa merkittävästi. Oikeastaan tästä löytyy merkittävin ero Ryanairin ja perinteisten lentoyhtiöiden välillä. Lähes kaikki Ryanairin halpalennoille menevät varmasti ovat tietoisia siitä, että tarjoilu lennolla on maksullista mutta kaikkien muiden myynnissä olevien (sinänsä vapaaehtoisten) lisäpalveluiden määrä saattaa yllättää ensi kertaa Ryanairilla matkustavan. Myöhäisiä tai kovin aikaisia lentoja ei myöskään kannata Ryanairilla varata ajatellen nukkuvansa matkan aikana. Tämä ei välttämättä onnistu sillä kerran kymmenessä minuutissa saatat herätä uuteen myyntispiikkin myytävistä tax free -tuotteista tai muista hyvistä tarjouksista, joita on tarjolla vain sinulle juuri nyt tällä lennolla.


Tällä hetkellä Ryanair lentää vielä Suomesta halpalentoja Tampereelta Bremeniin ja Budapestiin mutta ne jäävät tauolle jälleen talveksi. Oletettavasti palaavat jälleen ensi keväänä. Tallinnasta Ryanairin halpalennoin voi lentää esimerkiksi Milano Bergamoon, Barcelona Gironaan tai Lontoon Stanstediin sekä Saksan Bremeniin ja Düsseldorf Weezen -lentokentälle.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti